Holy Warming: expertise van onderaf
Campagne
Een groot deel van het budget zag plebaan Hein Jan Ogtrop opgaan aan het verwarmen van zijn kerk, de Sint-Bavo in Haarlem. Zonde van het geld en het milieu, dus benaderde hij Nudge met de vraag of hiervoor een duurzame oplossing te vinden was. Ondanks de uitdagingen die gepaard gaan met het verduurzamen van een Rijksmonument vonden we, met hulp van de community, een briljante oplossing.
Lees verder
De Groene Machine: medewerkers in actie
Campagne
De meeste bedrijven hebben duurzaamheid onderdeel gemaakt van hun visie. Maar hoe integreer je dit in de bedrijfsvoering en zorg je ervoor dat niet alleen de directie maar elke medewerker zich voor de duurzame visie inzet? Het Facilitair Service Centrum (FSC) van de Universiteit Utrecht schakelde daarvoor de hulp van Nudge in. Gezamenlijk hebben we de interne campagne ‘De Groene Machine’ ontwikkeld.
Lees verder
Was op Maat: wasgedrag bewuster
Campagne
PWN en HHNK werken in Noord-Holland samen aan zacht water. Dat heeft flink wat voordelen. Huishoudelijke apparaten gaan langer mee en de werking van zeep verbetert. Consumenten hebben dus minder wasmiddel nodig om hun was net zo schoon te krijgen! Goed voor het milieu én de portemonnee. Om Noord-Hollandse consumenten hier bewust van te maken werd samen met Nudge een publiekscampagne opgestart.
Lees verder
Gloeimonsters: gedragsverandering & growth hacking
Campagne
In Nederlandse huishoudens waren in 2016 nog zo’n 60 miljoen gloeilampen te vinden - dat zijn 11 gloeilampen per huishouden. Hoe krijgen we mensen zover om hun gloeilampen eruit te draaien, en te vervangen voor led-lampen? Nudge ontwikkelde als creatieve partner samen met Greenchoice de Gloeimonsters: een gratis spel met stickervel om gloeilampen te vinden en te vervangen. Tijdens de pilot hebben 2.297 gezinnen een spelpakket aangevraagd.
Lees verder
Rondeel: van idee tot impact
Campagne
Nudger Judith Buize tipte ons dat je pasta niet de volle 10 minuten op het vuur hoeft te laten staan, maar na 2 minuten al het gas onder de pan uit kunt zetten. Deksel erop en de pasta wordt vanzelf gaar. Een kleine actie met een enorme impact, zeker toen bleek dat deze tip niet alleen voor pasta werkt...
Lees verder
Love to Load: de kracht van de community
Campagne
Om elektrisch rijden toegankelijk te maken voor de massa heb je een uitgebreid netwerk van oplaadpunten voor elektrische auto’s nodig. Maar hoe vind je de beste locaties voor nieuwe laadpalen? Met deze vraag worstelde Maike Simmes, marketing manager bij The New Motion. Ze schakelde de hulp van Nudge in en werd dankzij de lokale kennis van de community overspoeld met geschikte locaties.
Lees verder
Dijk van een Wijk: ideeën voor je wijk
Campagne
Het Rode Kruis, CARE Nederland en Wetlands International werken samen aan rampenpreventie in de Filipijnen onder de noemer ‘Dijken van Wijken’. Deze partijen hebben Nudge gevraagd om de Dijken van Wijken zichtbaar te maken in Nederland. Om ook Nederlanders de kans te geven hun wijk op een duurzame manier leefbaarder en veiliger te maken organiseerden zij samen met Nudge de Dijk van een Wijk competitie.
Lees verder
Born to be Green: plannen voor een fabriek
Campagne
In Cuijk bouwt Danone Nutricia een nieuwe fabriek voor babymelkpoeder. De fabriek wordt zo energie-efficiënt mogelijk en zal voldoen aan de meest strikte normen voor CO2-uitstoot. Maar Danone Nutricia wil verder kijken dan alleen de fabriek. De ambitie hierbij is om uiteindelijk de gehele productieketen, van koe tot kind, CO2 neutraal te maken. Om innovatieve plannen op te halen voor de nieuwe fabriek organiseerden zij samen met Nudge de competitie Born to be Green.
Lees verder
040GoedBezig: lokaal Nudge platform
Nudge Local
Vanuit het programma duurzaamheid wil de Gemeente Eindhoven partijen en inwoners met kansrijke duurzame initiatieven in de stad met elkaar in contact brengen, nieuwe initiatieven laten groeien en deze een podium bieden. De Gemeente Eindhoven vroeg Nudge een platform te ontwikkelen speciaal voor de regio Eindhoven. Dit is 040GoedBezig geworden.
Het Ministerie van IenM: The Challenge
Company Challenge
Wat als alle medewerkers van IenM elkaar leren kennen en afdeling- overstijgend van elkaars kracht gebruik maken? Dat zal leiden tot betere resultaten, minder werkdruk en een organisatie die klaar is voor een toekomst waarin steeds meer interactie is mét de maatschappij. Om dit te bereiken is Nudge met IenM aan de slag gegaan.
Lees meerGoogle Summer Challenge: inspirerend evenement
Company Challenge
Hoe laat je medewerkers op een leuke manier kennis maken met elkaar en met de cultuur van je organisatie? Voor deze vraag stond Robert-Jan van Berckel, HR business partner bij Google. Hij benaderde Nudge met de vraag om samen de Google Summer Challenge te organiseren. In samenwerking met drie Vrienden van Nudge werd dit een inspirerend, uitdagend en verrassend evenement.
Lees meerCircular Cities Tour
Nudge Global Leadership Challenge
The five winners of the 2014 Nudge Leadership Challenge (Best Young Leaders in Sustainability) have travelled across Europe by train with a special mission: They have connected and shared knowledge, expertise and networks, giving circular economy in Europe the next positive impulse and engaging the next generation.
Read moreCountry support partner: Danone
Nudge Global Leadership Challenge
For Danone, healthy food begins with healthy nature. Their main approach within sustainability is to fight climate change, protect water resources, transform waste into a resource and to promote a sustainable agriculture. On top of that, they support their young professionals in developing personal and leadership skills, for example by offering them the opportunity to attend the Nudge Global Leadership Challenge.
Leader in sustainability: Kalpesh Gawali
Nudge Global Leadership Challenge
Kalpesh is a former participant of the Nudge Global Leadership Challenge 2014 who decided to take his motivation to the next level and become an entrepreneur in the field of renewable energy. After he took part in the Challenge he took a big step and resigned from his job. Since then, he put his entrepreneurship at work and founded Nutrino Energy together with three other young professionals.
Ook aan de slag met duurzame gedragsverandering van onderaf? Bekijk dan wat Nudge voor jouw organisatie kan betekenen.